maandag 1 september 2014

Back 2 school

Zoals de meesten van jullie wel weten begin ik deze maand weer met een nieuwe opleiding. Het zal even flink aanpoten worden, want naast vier dagen in de week werken een dag naar school en straks ook nog eens een dag stage is niet niks. Soms zie ik er ontzettend tegenop. Ik heb straks maar één dag in de week vrij. Dat is echt weinig en aangezien ik nog steeds geen werk dichterbij huis heb, ben ik zoveel onderweg. Ik heb af en toe echt het idee dat ik meer tijd in de trein doorbreng dan dat ik thuis ben. Ik vind treinreizen niet erg hoor, maar ik zou die tijd liever thuis doorbrengen met de dingen die ik leuk vind en met de mensen en dieren om mij heen waar ik om geef. Maar goed, voor alles kom een tijd. Ik hou maar in mijn achterhoofd dat ik het voor een goed doel doe. Ik heb altijd graag het onderwijs in gewild en daar heb je toch echt een diploma voor nodig, dus als ik wil ontsnappen aan de sleur die er nu na zes en een half jaar optiek is ontstaan, zal ik toch echt terug naar school moeten. En wie weet hoe het gaat lopen. Misschien kan ik over een paar jaar al aan het werk op een school met kinderen, we gaan het zien. 

Vandaag heb ik nog een lekker dagje thuis, vanmorgen een afspraak bij de orthodontist gehad en nu zit ik heerlijk op de bank met Mayday aan mijn voeten en Elphie naast mij op de bank. Ik probeer voor mezelf te bedenken hoe ik straks het beste mijn tijd kan gaan indelen. Hoe ik mijn studie het beste kan organiseren en hoe wij financieel rond gaan komen als blijkt dat ik het niet meer red om vier dagen in de week te werken naast het studeren. Oh natuurlijk loop ik op de zaken vooruit. Ik moet vooral van het beste uitgaan en dat gaan we dus doen. 

Ik heb voor mezelf bedacht dat ik mezelf af en toe moet belonen. Net zoals dat je na het maken van een tentamen beloond wordt met het cijfer en de bijbehorende EC (European Credits). Zo wil ik mijzelf belonen voor het behalen van taken. Want ja, je moet jezelf toch af en toe een beetje kietelen om het leuk te houden. Een studiejaar is goed voor 60EC, wanneer ik die 60EC heb gehaald heb ik mijn propedeuse. Het studiejaar is opgedeeld in 4 periodes. Wanneer ik alle tentamens heb gehaald voor een periode wil ik mijzelf belonen met iets. Dit kan iets tastbaars zijn, iets wat al een tijdje op mijn verlanglijstje staat, maar ook iets om te doen, een voorstelling, avondje uit of een dagje weg. Wanneer ik op deze manier mijzelf beloon, hoop ik het voor mezelf leuker te maken om te studeren en ik hoop zo een beetje zuiniger te zijn met het geld wat ik te besteden heb. 

Het studeren op zich is ook iets. Ik vind het heel erg moeilijk om gedisciplineerd ergens mee bezig te zijn, zeker wanneer ik weinig tijd en weinig energie heb. Ik wil voor mezelf een studierooster maken. Elke dag een beetje leren is namelijk veel minder energie en tijdrovend dan wanneer ik een hele dag, uren achtereen met school bezig ben. Mijn spanningsboog is niet zo groot dus door mijn schoolwerk te verdelen over de dagen en korter bezig te zijn is het voor mij makkelijker om mij te concentreren en dus mijn doelen te behalen. Ook zal ik meer rekening moeten houden met het feit dat ik mijn slaap en rust hard nodig heb. Niet meer toch middernacht filmpjes zitten kijken op youtube, maar vroeger naar bed en een boek lezen om tot rust te komen. 

Verder moet leren leuk en comfortabel blijven. Zoveel mogelijk proberen op school te doen of onderweg van en naar school. Ik zit namelijk een uur in de trein om op school te komen. 's Avond na het avondeten trek ik me nog maximaal een uurtje terug om met mijn neus in een boek te gaan zitten voor school met een kopje thee erbij. Klinkt voor mij als een goed plan. Nu de uitvoering nog. Ik hoop vooral dat ik de studie net zo leuk vind als dat ik denk dat het is. Want de daadwerkelijke studie is toch altijd anders dan de studie zoals hij door de opleidingen worden verkocht. 

Nu zal ik dus proberen jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen, maar daarnaast met alles wat mij bezig houdt en dat is nogal wat. 

Groetjes, 

Taatje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten