donderdag 21 augustus 2014

Read-a-thon

Ik hou van lezen. Ik hou écht ontzettend van lezen. Ik kan me nog goed herinneren dat we elke zomer op vakantie gingen en een krat gevuld met boeken meenamen. Allemaal namen we minstens 5 boeken per persoon mee en aan het eind van de vakantie had ik ze allemaal gelezen, maar dan bedoel ik niet alleen mijn eigen 5 boeken, nee. Dan bedoel ik dat ik dat hele krat had uitgelezen en dat waren meestal toch wel minimaal 25 boeken. Vooral de laatste paar jaar dat ik met mijn ouders en zusjes mee ging op vakantie. Ik las de boeken van mijn zusje die 5 jaar jonger was, maar ik las ook gewoon de boeken van mijn ouders, zoals de dikke pillen van Ludlum. Dit heb ik volgehouden tot ik een jaar of 19 was, toen sloop het erin.

Ik kon mij steeds slechter concentreren. Leren ging ook steeds moeilijker. Ik werd depressief en mijn slechte concentratie zou ook daardoor veroorzaakt worden,volgens de huisarts tenminste. Jaren later zijn we erachter gekomen dat die hele depressie waar ik jaren mee heb gekampt en de leer en concentratie problemen werden veroorzaakt door een chronisch vitamine B12 tekort. Ik zal over dit tekort zeker nog een keer een artikel schrijven, maar voor vandaag gaan we het luchtig houden. Nu gaat het namelijk goed en dat proberen we zo te houden. Ik lees weer, zelfs al heb ik er eigenlijk te weinig tijd voor en zou ik veel meer willen lezen. Ik maak er eerlijk gezegd ook niet echt tijd voor, wat ik maar eens moet doen.

Vroeger kon ik echt alles lezen, zolang er maar ergens letters stonden die woorden en zinnen vormden. Tegenwoordig heb ik daar meer moeite mee. Daar waar ik vroeger de meest willekeurige boeken kon lezen, ik denk dat ik zelfs de telefoongids van voor tot achter had kunnen lezen, kan ik mij er nu gewoon soms niet eens toe zetten om een boek uit te lezen. Op de een of andere manier past dit niet bij mij. Voor mijn gevoel moet ik een boek waar ik aan begin gewoon uitlezen, hoe slecht ik het boek ook vind. Hoe saai het boek ook is, hij moet uit en toch lukt mij dat niet meer. Zoals sommige van jullie wel weten, hou ik best wel van musicals en een van mijn favoriete musicals is 'Wicked.' Nu kwam ik laatst het boek tegen in de bibliotheek en vol enthousiasme ben ik eraan begonnen, maar ik kwam er gewoon niet doorheen. Het verhaal en het hele boek stond mij gewoon tegen. Dit had ik ook met de boeken van '50 tinten,' Ik ben eraan begonnen en ik heb het echt geprobeerd, maar ik vond het vreselijke boeken.

Andere boeken, zoals het boek 'de 100 jarige man die uit het raam klom en verdween,' sla ik open en leg ik pas weer weg als hij uit is. Wanneer ik daar tijd voor heb natuurlijk, wat helaas niet altijd zo is. Gister ben ik begonnen aan het boek 'Nachtcircus,' wat een ontzettend leuk boek. Het is dat ik geen tijd heb om te blijven lezen, maar het liefst zou ik mezelf oprollen op de bank en door blijven lezen. Gisteravond keek ik voor het slapen gaan nog naar een filmpje op youtube waarin iemand vertelde hoe je jezelf het beste voor kon bereiden op een Read-a-thon of ook wel een Leesmarathon genoemd. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het idee boeit mij. Misschien moet ik voor mezelf maar gewoon wat momenten plannen waarop ik mezelf gewoon opkrul op de bank met een stapel boeken naast mij en een overlevingspakketje. Gewoon lekker lezen en blijven lezen zolang als ik daar zin in heb. Een 24 uur leesmarathon, ik kan mezelf er een keer aan wagen. Maar binnenkort eerst weer Back 2 School.

Groetjes

Taatje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten